Saturday, September 29, 2012

Suaram trio told to explain foreign funding


KUALA LUMPUR: Jaringan Melayu Malaysia (JMM) is calling on PKR leader Tian Chua and Suara Rakyat Malaysia director Kua Kia Soong and co-founder R. Sivarasa to explain to Malaysians why Suaram is allegedly funded by foreign parties.


JMM president Azwanddin Hamzah yesterday urged the trio to hold a press conference to inform the rakyat why foreign influence had been used to interfere in the country's political agenda.

"We also want to know if Tian Chua, Sivarasa and Kua have paid taxes to the Inland Revenue Board (IRB) from the funds received from currency speculator George Soros.


"It's very clear that Soros was the mastermind behind the plans of bringing down the country's economy," he said yesterday in a statement.

Azwanndin urged IRB chief executive officer Tan Sri Mohd Shukor Mahfar to investigate and ensure that the key Suaram figures were paying corporate income tax.

Suaram has been plagued with controversy with reports that it was not a non-governmental organisation but an entity registered as a company called Suara Inisiatif Sdn Bhd and the revelation of "highly suspicious" fund transactions between Suaram and Suara Inisiatif.

The Domestic Trade, Cooperatives and Consumerism Ministry has been investigating whether an American non-governmental organisation that is allegedly funding Suaram is linked to Soros.

Emails have been reportedly found linking the money to Soros.

Meanwhile, Perkasa information chief Ruslan Kasim yesterday urged Suaram officials to identify those who had pushed it to pay private investigator P. Balasubramaniam to sign a statutory declaration in a plot to defame the prime minister.

"It is undeniable and obvious that the main agenda of the people and sponsors of Suaram is to accuse the prime minister in the murder case of Mongolian Altantuya Shaariibuu," he said.

Ruslan added that their other agendas included sponsoring programmes for apostasy and other elements frowned upon by Islam.

Perkasa, he said, was also urging the American embassy to openly declare that the Open Society Institute has nothing to do with the producers of the movie, Nakuola Basseley.