Tuesday, February 22, 2011

'Nik Aziz cakap tidak serupa bikin'

''Mursyidul Am Pas itu juga tidak layak untuk bercakap tentang demokrasi kerana jawatan yang disandangnya tidak boleh dipertandingkan dan Nik Abdul Aziz sendiri memang suka ia berterusan begitu,'' 

KUALA LUMPUR 21 Feb. - Jaringan Melayu Malaysia (JMM) kesal dengan kenyataan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang menyifatkan Ahli Parlimen Kulim Bandar Baharu, Zulkifli Noordin mempunyai ulat dalam otaknya.


Setiausaha Agungnya, Tengku Amalluddin Sani Raja Ahmad Sufian (gambar) berkata, ini kerana belum pernah seseorang yang mendakwa dirinya ulama mengeluarkan kenyataan tersebut sebagai tindak balas apabila ditegur.


Menurutnya, oleh itu, jika Nik Abdul Aziz menegaskan tidak boleh menerima saranan Zulkifli maka JMM menyeru beliau merujuk kepada surah Abasa yang menuntut kerjasama sesama Islam didahulukan sebelum bekerjasama dengan bukan Islam.

''Nyata Nik Abdul Aziz seorang ahli politik yang menggunakan agama untuk kepentingan diri kerana cakap tidak serupa bikin.

katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.

Semalam, Nik Abdul Aziz menyifatkan Ahli Parlimen Bebas itu mempunyai ulat di dalam otaknya ketika mengulas saranan Zulkifli yang mahukan Menteri Besar Kelantan itu merujuk surah Abasa.

Pada perkembangan berasingan, Tengku Amalluddin Sani mendesak Nik Abdul Aziz menjelaskan tindakan yang bakal diambil ke atas menantunya, Abdul Ariffahmi Ab. Rahman berhubung beberapa kes penyelewengan yang kini dalam siasatan pihak berkuasa.

Tengku Amalluddin Sani berkata, sekiranya Nik Abdul Aziz seorang tok guru tulen yang beramal mengikut prinsip Islam, sudah pasti Mursyidul Am Pas itu tidak perlukan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk bertindak.

''Nik Abdul Aziz sepatutnya dengan sendiri bertindak terhadap Ariffahmi sebab beliau berkuasa penuh di Kelantan. Namun JMM melihat Nik Abdul Aziz sebaliknya terus mempertahankan Ariffahmi seolah-olah menantunya itu proksi kepada beliau.

''Kita minta Tok Guru mengambil tindakan terhadap menantunya, jika tidak, JMM berpendapat Nik Abdul Aziz tidak perlu melaungkan mengenai agama dan Rasulullah.

''JMM juga menyifatkan Nik Abdul Aziz sama tarafnya seperti Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Oleh itu JMM meminta Nik Abdul Aziz segera bertaubat,'' tegasnya.

SPRM Kelantan minggu lalu memaklumkan telah melengkapkan kertas siasatan beberapa aduan membabitkan Ariffahmi yang juga bekas Ketua Pegawai Eksekutif, Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK).


No comments:

Post a Comment