Friday, September 16, 2011

Sokong Mat Indera pendirian rasmi Pas

“JMM berpendapat apa yang dilakukan oleh Mat Sabu dan pemimpin-pemimpin atasan Pas yang lain tidak ubah seperti pelacur sejarah negara,”

KUALA LUMPUR 12 Sept. - Sokongan padu yang diberikan oleh barisan kepimpinan Pas terhadap kenyataan Timbalan Presidennya, Mohamad Sabu yang mengangkat Mat Indera dan komunis sebagai pejuang, membayangkan pendirian rasmi parti itu.

Pengarah Kebangsaan Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Farahana Jamaludin berkata, sejak kenyataan itu dikeluarkan, para pemimpin Pas seperti Mursyidul Am, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang serta Naib-Naib Presidennya dilihat menyokong Mohamad atau Mat Sabu.

“Nyatalah kenyataan Mat Sabu mengangkat Mat Indera dan anggota komunis yang menyerang Balai Polis Bukit Kepong sebagai wira negara menjadi dasar dan pendirian Pas,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Timbalan Presiden Pas itu sebelum ini mencetuskan kontroversi apabila menyifatkan Mat Indera dan anggota komunis yang menyerang Balai Polis Bukit Kepong sebagai wira sebenar tragedi berdarah itu.

Perkara itu disebut dalam satu ceramahnya di Tasek Gelugor, Pulau Pinang pada 21 Ogos lalu dan ekoran daripada itu pelbagai pihak bertindak mengecam kenyataan tersebut malah ada yang membuat laporan polis terhadapnya.

Ketika berucap di Juru, Pulau Pinang malam kelmarin, Mat Sabu terus mempertahankan Mat Indera sebagai hero sebenar dan bukannya 25 anggota polis serta ahli keluarga mereka yang terkorban ketika mempertahankan diri dalam serangan itu.

Mengulas lanjut Farahana berkata, tidak keterlaluan juga pendirian baru Pas berhubung Mat Indera dan komunis kali ini boleh dianggap usaha mereka untuk memutarbelitkan sejarah negara.

“Setelah berjaya menggunakan ayat-ayat al-Quran demi kepentingan politik, Pas cuba memutarbelitkan sejarah negara tetapi malang bagi parti itu apabila ramai pihak yang menentang mereka.

“JMM berpendapat apa yang dilakukan oleh Mat Sabu dan pemimpin-pemimpin atasan Pas yang lain tidak ubah seperti pelacur sejarah negara,” ujarnya.

Sumber: Utusan Malaysia

1 comment:

  1. ZENAL KLING KATEGORI PE YEK??MALAYSIA XPENAH DIJAJAH...TAPI SAMBUT MERDEKA TIAP TAHUN...WANG RAKYAT PN HABIS....

    ReplyDelete